Реалізація компетентнісного підходу на уроках хімії.
Реалізація
компетентнісного підходу в освіті – це потреба у приведенні у відповідність
освіти і потреб ринку праці. Головним завданням компетентнісного підходу є
формування не лише знань, умінь та навичок, а й упровадження
особистісно-орієнтованих форм навчання, метою якого є створення умов для
розвитку та самореалізації кожного учня. Основним завданням діяльності учителя
школи є формування різнобічнорозвиненої, комунікативної, компетентної
особистості, здатної реалізувати набуті знання в реальному житті та у
нестандартних ситуаціях, бути конкурентоспроможною на ринку праці, продукувати
нові ідеї, вміти критично мислити.
Компетентнісний
підхід передбачає формування в учнів ключових і предметних компетентностей. До
основних ключових компетентностей належать громадянська, здоров’язбережувальна,
загальнокультурна, інформаційно-комунікаційна, пізнавальна, соціально-трудова,
уміння учитись, саморозвитку і самоосвіти та ін.
Відповідно до програми
для 7-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, завдання шкільного курсу
хімії наступні:
• опанувати наукову хімічну термінологію,
науковий зміст основних хімічних понять, законів;
• формувати уявлення про методи хімічної
науки;
• розкрити роль хімічних знань у поясненні
природи речовин і суті хімічних явищ; значення хімії в житті людини;
• сприяти застосуванню хімічних знань на
практиці;
• формувати ключові компетентності учня,
його екологічну культуру, навички безпечного поводження з речовинами;
• розвивати здатність до самоосвіти;
• розвивати експериментальні уміння;
• виробляти критичне ставлення до
інформації хімічного характеру;
• створити підґрунтя для подальшого
навчання хімії у старшій школі.
Реалізувати дані
завдання можна різними методами і засобами. В сучасних умовах великої уваги
приділено інформаційно-комунікаційним та інтерактивним технологіям.
Інтерактивні вправи надають підґрунтя для розвитку комунікативних здібностей
людини, критичного мислення, уміння міркувати, самостійно приймати рішення у
нестандартних ситуаціях. Застосування
інформаційно-комунікаційних технологій розвиває навички роботи з інформацією та
вміння донести інформацію сучасними засобами.
Компетентності
«уміння учитись» і «саморозвитку і самоосвіти» є одними із основних ключових
компетентностей. На уроках хімії вони реалізуються через постановку проблеми та
її вирішення, за допомогою прийомів «Міні-практикум», «Лови помилку», «Хімічний
диктант», «Формульний диктант», «Вірю – не вірю», «Гронування», «Коло ідей», «Вилучи
зайве», «Хімічний крос», «Власні приклади», «Асоціативний кущ», «Мозкова
атака». Дані прийоми стимулюють
самоосвітню діяльність учнів, допомагають їм самореалізовуватись, розвивають
пізнавальні потреби.
Комунікативна
компетентність формується під час роботи в групах, парах, колективі. Це сприяє
розвитку вміння висловлюватись, довести свою думку, захистити свою ідею.
Інформаційна
компетентність передбачає вміння переробляти інформацію, робити висновки і
узагальнення, обирати головне, використовувати додаткову інформацію,
усвідомлювати отриману інформацію. Формування інформаційної компетентності
передбачає складання опорних конспектів,
короткого раціонального запису умови задачі.
Соціально-трудова
компетентність передбачає застосування набутих знань на практиці, розвиток
вміння самостійного пошуку інформації та розв’язку проблем і задач. Формування
її відбувається під час використання взаємоопитування, само- і взаємоперевірки,
само- і взаємооцінки.
Полікультурна
компетентність формується під час вивчення біографій видних людей, під час
використання творів літератури і мистецтва, через . Це сприяє розвитку
загальнолюдських цінностей, вихованню в учнів почуття толерантності, мовної
культури, тощо.
Здоров’язбережувальна
компетентність формується під час вивчення правил безпеки життєдіяльності при
роботі з хімічними речовинами, їх впливу на здоров’я людини та навколишнє
середовище, що вчить учнів піклуватись про своє життя і здоров’я.
Предметну
компетентність з хімії можна розглядати як вміння бачити і застосовувати
хімічні знання в житті і побуті.
Формування в
учнів предметної компетентності з хімії дозволить вирішити ряд таких питань,
як:
- розмежування в учнів навчального
предмета та дійсності;
- спростування негативного ставлення до
хімії, як причини екологічних негараздів;
- недостатній рівень прикладних хімічних
знань у людей, що загрожує безпеці життєдіяльності під час використання
різноманітних речовин і хімічних явищ в повсякденному житті;
- вміння критично осмислювати потоки
інформації про хімічні речовини.
Формування всіх
груп учнівських компетентностей пов’язане з використанням різноманітних
педагогічних прийомів та методів навчання і не може забезпечуватися окремою
технологією навчання, лише їх поєднання розвиває гармонійну, креативну
особистість.
Компетентності
формуються в процесі навчання, і не тільки в школі, а й під впливом сім'ї,
друзів, роботи, політики, релігії, культури та ін. У зв'язку з цим реалізація
компетентнісного підходу залежить від усієї в цілому освітньо-культурної
ситуації, в якій живе і розвивається школяр.
Комментариев нет:
Отправить комментарий